Back home - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Jolien Veneman - WaarBenJij.nu Back home - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Jolien Veneman - WaarBenJij.nu

Back home

Door: Ron en Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

16 April 2009 | Nederland, Wageningen

Nu weer al een tijdje thuis te zijn, toch nog even een verhaal over onze laatste vakantieweek in de VS.

In ons vorige verhaal zouden we de volgende dag nog wat melkveebedrijven gaan bekijken. In de buurt van Bakersfield bevinden zich een aantal grote dairiesmet 4000+ melkkoeien. Hoewel deze melkveebedrijven door hun omvang veel indruk maken lijken ze erg op elkaar en hadden we naar enkele gezien te hebben, het wel gezien. Die dag hebben we koers gezet naar Las Vegas om daar te kunnen overnachten. Niet dat we Las Vegas zo geweldig vonden en erg graag weer naar terug wouden (eerder het tegenovergestelde..), maar veel van de bergpassen zijn nog gesloten en via Las Vegas was de enige route terug naar het westen.

Na een nacht in hetzelfde youth hostel als de vorige keer wouden de volgende dag flink wat uren rijden om Denver (Colorado) te halen. We moesten om Denver te bereiken door de Rocky Mountains die nu nog helemaal besneeuwd zijn. In Colorado is het acht maanden per jaar winter! Bij de tijd dat we bij de voet van de Rockies aankwamen begon het al te schemeren, maar nog vol goede moed dachten dat we in het donker ook door konden rijden.. Toen de strepen op de weg begonnen te vervagen en er steeds meer sneew/ijs op de snelweg kwam te liggen en we niet eens sneeuwkettingen bij hadden, hebben we maar besloten te stoppen en een motelletje op te zoeken. Aangezien het in Las Vegas mooi weer was hadden we die morgen een korte broek aan getrokken. De temperatuur van 10 graden onder nul was een lekker contrast. Het bleek dat we in een ski-oord waren gestrand op 3000 meter hoogte!

Die dag erna wouden we Rocky Moutain National Park gaan bezoeken. Maar door de grote hoeveelheden sneeuw die de laatste weken waren gevallen werd werd het ons afgeraden met onze tweewiel aangedreven auto deze bergpas te passeren. Daarom zijn we toen doorgereden naar Denver, de hoofdstad van Colorado. Hier hebben twee interessante musea bezocht over het verleden van Colorado en het langzaam verdrijven van de indianen en een Natuur & Wetenschap museum.

’s Avonds zijn we doorgereden naar Colorado Springs. Hier hebben we een bezoekje gebracht aan de Garden of the Gods. Deze rotsachtige tuin was mooi om te zien en we zijn ook nog kort naar een souvenirwinkel geweest. Hier kun je uiteraard veel geld uitgeven aan allerlei kunst & kitsch. Dit is schijnbaar iets waar Amerikanen erg veel van houden, te zien aan de vele gift shops en souvenirs winkels die overal te vinden zijn.

Na Colorado springs hebben onze reis naar Arkansas vervolgd. Ten opzichte van Colorado is Kansas helemaal vlak (The Plains) en behoort tot The Midwest van de VS. Hier vind je alleen akkerbouw en wat vleesvee en daarmee behoort deze staat dan ook tot de bekende cornfields van Amerika. Verder valt hier weinig te beleven. Na Kansas kwamen we door Missouri. Hier hebben we de laatste keer gecampeerd. Na 6 mijl over een landweggetje te toeren kwamen we aan bij een campingplaats, we waren overigens de enigste. Onderweg kwamen we ook nog langs een huis met een weide waar over de palen van de omheining allemaal huiden en koppen van wilde zwijnen hingen. Het verbaasde ons zo dat we vergaten er een foto van te maken. Blijkbaar houden Amerikanen veel van jagen, hier hadden we even wat bevestiging.

Na Missouri kwamen we weer terug in Little Rock, Arkansas. We zijn meteen teruggereden naar de begeleidster van Jolien, Gabrie. Hier hebben we onze auto uitgemest, de geleende campeerspullen teruggebracht en daarna lekker gegeten. De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan om de auto terug te brengen en Gabrie heeft ons toen weggebracht naar het vliegveld. Na een lange vermoeiende reis zijn we uiteindelijk zaterdag 11 april om half elf in Nederland weer aangekomen.

Na in vier weken bijna 10.000 km te hebben afgelegd, hebben we veel kunnen zien en beleven van dit gekke, mooie, uitgestrekte en prachtige land.

Bij deze iedereen bedankt voor het lezen van onze berichten en het plaatsen van de leuke reacties!

Groeten, Ron en Jolien

• 18 April 2009 - 18:46

Maria:

Hoi Ron en Jolien,
    Heel zeker, een mooie onvergetelijke reis moet het voor jullie zijn geweest en voor ons... leuk om het op afstand mee te mogen maken.
    Nu weer druk met de studie. Veel succes !
    groeten Hans en Maria