Head-out West! - Reisverslag uit Arkansas, Verenigde Staten van Jolien Veneman - WaarBenJij.nu Head-out West! - Reisverslag uit Arkansas, Verenigde Staten van Jolien Veneman - WaarBenJij.nu

Head-out West!

Door: Ron en Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

20 Maart 2009 | Verenigde Staten, Arkansas

Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover. Via Schiphol, London Heatrow en Chicago O’Hare landde ik, Ron, op Little Rock Airport, Arkansas. De reis verliep vlekkeloos en ook geen vertraging gehad. Om 22.00 uur lokale tijd had ik al mijn spullen en kwam Jolien mij ophalen van het vliegveld met onze huurauto, een vrij nieuwe Ford Focus sedan. Ik dacht, ze staat me vast op te wachten, maar er was geen Jolien. Ze was ietsje later want ze had nog ‘ff’ een feestje van te voren.

De volgende dag gingen we op ons gemakje even Downtown bezoeken. De meeste Amerikaanse steden hebben niet echt een centrum zoals we dat in Nederlandse steden kennen. De centra zijn hier wat meer gespreid, er is immers toch genoeg ruimte, en daardoor liggen de meeste voorzieningen iets meer uit elkaar. Nou is Little Rock ook maar een klein stadje, dus van een echt winkelcentrum is niet echt sprake. Er zijn sowieso veel minder kleding- en schoenenwinkels etc. De Amerikanen hier geven weinig om uiterlijk vertoon en geven hun geld denk ik liever uit aan een grote auto en veel (en lekker) eten. Er zijn dus wel redelijk wat eettentjes in het centrum. Hier hebben we dus ff wat gegeten en ik moest me natuurlijk weer inhouden om niet iedereen aan te staren over hoe ze eruit zien en wat ze allemaal eten. Maar goed, het cliche van dikke veeletende Amerikanen zal wel bekend zijn bij jullie! Het mooie van al die eettenten is dat je drinken gratis wordt bijgevuld, dus zoveel koffie en cola als je wlt! Daarnaast zijn Amerikanen erg aardig en behulpzaam, meer dan wij nuchtere Hollanders!

Na onze korte lunch was er buiten een parade voor St. Patrick’s day. Deze dag wordt gevierd ter ere van alle Amerikaanse Ieren die in het verleden naar de VS zijn geemigreerd. Ierland heeft twee eeuwen geleden de ‘aardappelziekte’ (phytoftora) meegemaakt waardoor heel veel Ieren naar de VS gingen om een nieuw bestaan op te bouwen. St. Patrick is een heilige van de Ieren vandaar dat hij elk jaar nog wordt gevierd met een parade en feesten ’s avonds. Kenmerkend deze dag was dat iedereen in het groen was versierd.

Na de parade zijn we naar de Clinton Library gegaan. Dit museum is volledig gewijd aan de oud-gouverneur van Arkansas en oud-president van de VS, Bill Clinton. Het was leuk om vanalles over hem te zien en te lezen en dat je eraan wordt herinnerd dat Bush er toch wel een bende van heeft gemaakt.

’s Avonds hadden we een afscheidsetentje voor Jolien met de onderzoeksgroep waar ze gewerkt heeft. Dit was erg gezellig en voor mij de kans om nog ff kennis te maken met de mensen waarover Jolien al die tijd verteld heeft. Als bedankje kreeg ze een T-shirt met de namen van iedereen en een mooi boek over Arkansas.

De volgende dag gingen we met twee andere Nederlandse studenten in Little Rock, Renate en Angelique, naar de paardenrace in Hot Springs, het Las Vegas van voordat het huidige Las Vegas bestond. Na verschillende strategien te hebben uitgeprobeerd was de letterlijk gokken-strategie het meest succesvol met een winst van maar liefst $16 ;) ! Ook hier werd weer door vele Amerikanen rijkelijk bier en vette hap naar binnengewerkt! Was in ieder geval weer gezellig!

Na dit gokuitstapje werd het tijd voor iets actiefs. Daarvoor reden we naar Pinnacle mountain. Op deze berg zijn we te voet naar boven geklommen om daarna te kunnen genieten van het uitzicht en de rust in “The Natural State” Arkansas.

De volgende dag zijn we even naar de proefdierfaciliteiten geweest waar Jolien haar experimenten met haar biggen heeft uitgevoerd. De geopereerde big was er nog steeds en zag er ook letterlijk experimenteel uit. Via een operatie zijn er soort aftakkingen in verschillende lichaamsaders geplaatst om zo bloed af te tappen. Ook konden ze via een slangetje bepaalde suikers in de maag toedienen om te testen wat het effect hiervan is op de darmdoorlaatbaarheid. Een heel gebeuren dus. Een stuk ingewikkelder dan mijn eenvoudigere voerproeven op het proefbedrijf in Boxmeer.

Een van de hoogtepunten van afgelopen week was ons uitstapje naar Memphis in de buurstaat Tennessee, ‘maar’ drie uurtjes rijden vanuit Little Rock. Memphis staat wereldwijd bekend als de hometown van de King of Rock ’n Roll, Elvis Presley. We zijn dan ook naar zijn landgoed Graceland geweest en dit was erg leuk om te zien. Ook zijn riante autoverzameling met Ferrari’s, Rolls Royces en natuurlijk de Pink Cadillac mag er wezen.

Memphis is tevens de plaats waar Martin Luther King Jr. is vermoord. In de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw pleitte hij voor gelijke rechten voor alle Afro-Amerikanen in de VS. In en naast het motel waar hij vermoord is, is het Civil Rights museum opgericht, gebaseerd op het leven van M.L. King. Die dag zijn we ook naar Beale street geweest. Deze uitgaansstraat staat bekend om zijn vele kroegjes met live bluesmuziek, wat ook heel erg gezellig was.

De volgende dag hebben we de kamer van Jolien ff opgeruimd, onze spullen bij elkaar gepakt en vertrokken richting het westen om via Texas, Oklahoma, New Mexico en Arizona in California te belanden. Hierover zullen we de volgende keer uitgebreid meer vertellen. In ieder geval nog bedankt voor berichten en smsjes en tot de volgende keer!

Groeten, Ron en Jolien

• 21 Maart 2009 - 09:49

Harma:

Hey
    Heerlijk even vakantie! Geniet ervan!
    Tot in NL, groetjes Harma

• 21 Maart 2009 - 10:01

Fenna:

Hey,

klinkt goed allemaal! Veel plezier met de roadtrip :)

• 21 Maart 2009 - 11:14

Vincent:

Vet cool!
    ik ben benieuwd naar de reisverhalen die komen gaan... Groeten uit Amersfoort!!

• 21 Maart 2009 - 13:15

Mam:

leuk verhaal ron,
    fijn dat ik nu ook iets kan lezen over de bezienswaardigheden.
    van jolien hebben we al veel "biggetjesverhalen"
    gelezen, nu tijd voor reizen.
    jij kunt goed eten ron; maar van de amerikanen kun nog iets leren, daar zul je je de komende weken nog vaak over verbazen!
    pas goed op jezelf en op jolien en geniet van jullie trip!

• 21 Maart 2009 - 15:06

Noortje:

he beiden!
    Er staat jullie nog een superreisje te wachten geloof ik! Geniet ervan inderdaad, maar dat komt zeker goed. Tot snel in wageningen!

• 21 Maart 2009 - 20:21

Dianne En Roel:

Fijn dat de reis zo goed verlopen is ,Ron.Leuk dat je al zo veel te vertellen hebt.Typisch Jolien om jou even te laten wachten...foei Jolien!!!We wensen jullie veel reisplezier.Tot het volgende bericht en pas maar goed op elkaar.
    Liefs mama en Roel

• 21 Maart 2009 - 20:31

Roel:

Jolien en Ron geniet er maar van en heel veel plezier m.v.g Roel

• 22 Maart 2009 - 12:01

Ineke:

Klinkt weer helemaal leuk! Geniet ervan en ook van elkaar want na zo'n lange tijd mag dat best wel :D
    Tot snel !!
    xxxx

• 22 Maart 2009 - 12:18

Jan Mica:

He leute!

Veel plezier met zijn tweetjes daaro!

groeten,
    Jan.

• 22 Maart 2009 - 21:53

Henk En Nicolet:

Zo te lezen, Ron, ben je ook goed in geschiedenis en voel je je al aardig thuis daar. Wij hopen dat jullie een heel leuke trip met z'n tweeën gaan maken en zijn benieuwd naar jullie reisverslag.

Groetjes aan jullie beiden van Nicolet en Henk.

• 23 Maart 2009 - 08:13

Sjemmiej:

Hey reizigers!
    Klinkt alsof jullie het erg druk hebben (wel met supertoffe dingen natuurlijk!). Hele goede rondreis en geniet ervan!
    Hopelijk hebben jullie tijd voor nog zo'n berichtje :)
    Tot snel weer!
    Kus Sjem

• 23 Maart 2009 - 14:49

Maria En Hans:

Hoi Jolien en Ron,
    Interessant en leuk zo'n trip in en door the States, zouden wij eigenlijk ook best eens willen doen, al die historische plekken bezoeken. We blijven jullie verhalen volgen.
    Fijne vakantie en veel groeten van ons allemaal.

• 24 Maart 2009 - 12:23

Mat:

Dag samen!

Veel plezier en tot het volgende stukje!

• 24 Maart 2009 - 13:51

Willemien:

Klinkt goed allemaal!!
    Geniet er maar van nu het kan! Heel veel plezier!

Groetjes,
    Willemien

• 26 Maart 2009 - 15:09

Haan:

Mooi verhaal. Jullie maken er wel een gevarieerd tripje van. Veel plezier nog!